Lav din perfekte ansøgning
Skriv en perfekt ansøgning på få minutter. Vælg en af vores professionelt designede skabeloner, udfyld dine oplysninger, og download din ansøgning med det samme. Det har aldrig været nemmere at skrive en god ansøgning.
Opret ansøgningHvad er en ansøgning?
En ansøgning er et dokument på 3-5 afsnit, hvor du forklarer din interesse for jobbet, og hvorfor du er egnet til jobbet. Du sender en ansøgning sammen med dit CV til en potentiel arbejdsgiver med det formål at blive indkaldt til en samtale.
Din ansøgning skal fremhæve dine færdigheder, erfaringer og resultater i forhold til det job, du søger. En god ansøgning skal imponere arbejdsgiveren og overbevise dem om, at du er den kandidat, de leder efter.
I modsætning til dit CV giver en ansøgning dig mulighed for at dykke dybere ned i din karriere og forklare, hvorfor du er den rette person til jobbet. Et CV er et faktuelt dokument med en liste over dine resultater, mens en ansøgning skal fortælle din unikke "historie" om, hvordan dine færdigheder og erfaringer matcher de specifikke krav og kulturen i den virksomhed, du søger hos.
Strukturen i en god ansøgning
Hvis det er første gang, du skal skrive en ansøgning, kan det virke som en uoverskuelig opgave. Heldigvis er det ikke så slemt i praksis. Følg denne struktur:
Overskrift
- Angiv tydeligt dine egne kontaktoplysninger: navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse.
- Tilføj navnet på modtageren og organisationen.
Hilsen
- Hils på den relevante kontaktperson i den virksomhed, du søger job hos.
- Sørg for, at tonen (formel/uformel) passer til virksomheden og den stilling, du søger.
Indledning
- Indledningen skal gøre det klart, hvem du er, og hvorfor du søger.
- Sørg for at skrive et originalt og unikt første afsnit. Det vil i høj grad afgøre, om resten af din ansøgning bliver læst.
- Formålet med det første afsnit er at gøre læseren interesseret og nysgerrig på resten af din ansøgning. Sørg for at finde på en god, fangende indledende sætning.
- Fortæl om dine personlige ambitioner, passioner og erfaringer, og prøv at finde en sammenhæng med den virksomhed eller organisation, du søger hos.
Hovedtekst
- Brug de to eller tre midterste afsnit til at gøre det klart, hvorfor du er den rette person til jobbet.
- Vis, at din tidligere erfaring passer godt til arbejdsgiverens forventninger.
- Beskriv tydeligt de relevante kvalifikationer, erfaringer, kompetencer og færdigheder, der matcher de specifikke jobkrav i den ledige stilling, du søger.
- Giv evt. konkrete eksempler på tidligere erfaringer, og hvordan de har bidraget til din klients generelle tilfredshed.
- Fortæl om dine mål og ambitioner i den organisation, du ønsker at arbejde for. Fortæl om hvad du kan tilføre af værdi til virksomheden.
Konklusion
- Det sidste afsnit samler de enkelte afsnit i din ansøgning.
- Du skriver i sidste afsnit, at du gerne vil komme og uddybe din motivation og entusiasme i en personlig samtale. Din tone her skal være professionel og høflig.
Ved at følge dette format kan du nemt skabe en engagerende ansøgning, der giver et godt førstehåndsindtryk og vækker den rekrutteringsansvarliges nysgerrighed.
Lad os se på et eksempel, der følger denne struktur perfekt:
[Dit navn]
[Gadenavn og husnummer]
[Postnummer]
[E-mailadresse]
[Telefonnummer]
[Kontaktnavn]
[Virksomhedens navn]
[Virksomhedens adresse]
[Virksomhedens postnummer og by]
[Passende hilsen],
Kunsten ved god restaurantledelse ligger i at finde den rette balance mellem effektivitet i driften og fremragende kundeservice. Det er det, jeg har lagt mit hjerte og min sjæl i i mange år. Som erfaren restaurantchef er jeg ivrig efter at bruge mine færdigheder og min passion for service på din restaurant, hvor kvalitet og kundeoplevelse er altafgørende.
Min karriere begyndte i al beskedenhed som køkkenassistent, hvorefter jeg hurtigt overtog rollen som servitrice og til sidst blev restaurantchef. Denne rejse gennem de forskellige lag i en restaurant gav mig ikke kun en dyb forståelse af alle aspekter af driften, men gav også brændstof til min passion for restaurationsbranchen. Disse erfaringer har formet mig til en leder, der sætter pris på og forstår alle detaljer i en restaurant, fra køkkenet til kundeservice.
Min hidtidige karriere har lært mig meget om effektiv restaurantledelse, lige fra at effektivisere processer til at skabe et sjovt og stimulerende arbejdsmiljø for personalet. En af mine styrker er evnen til at skabe en positiv og produktiv arbejdskultur. Jeg tror stærkt på at coache og udvikle personalet til at levere service af høj kvalitet. Det har ikke kun ført til øget kundetilfredshed, men også til en reduktion i personaleomsætningen.
I årenes løb har jeg også fået omfattende erfaring med den økonomiske side af restaurantledelse og administration, herunder budgettering, omkostningskontrol og øget rentabilitet.
Jeg er meget motiveret for at bringe min erfaring og mine lederevner til din restaurant og er overbevist om, at jeg kan bidrage til at forbedre dit omdømme som en af de bedste restauranter i regionen. Jeg ser frem til at få mulighed for personligt at fortælle, hvordan min baggrund, mine færdigheder og min entusiasme kan være af værdi for dit team.
[Passende konklusion]
[Bilag]
Vil du se flere gode eksempler? Tjek vores bibliotek med masser af eksempler på ansøgninger (inklusive skrivevejledninger). Få råd til dit specifikke job og din branche, og skriv en overbevisende ansøgning, der får dig ansat hurtigere.
- Ansøgning som studerende
- Ansøgning som lærer
- Ansøgning som sygeplejerske
- Ansøgning som leder
- Ansøgning uden erhvervserfaring
Hvordan skriver man den perfekte ansøgning?
Nu hvor du ved, hvordan en god ansøgning er opbygget, er det tid til at lære at skrive den. Lad os se på, hvordan du bedst gør det, trin for trin:
1. Vælg en god skabelon til din ansøgning
En god ansøgning skal imponere den potentielle arbejdsgiver. Selvfølgelig skal indholdet af din ansøgning være overbevisende, men designet spiller også en vigtig rolle. Vælg derfor en af vores skabeloner til ansøgninger for at skabe en perfekt ansøgning hurtigt og nemt.
2. Tilføj kontaktoplysninger
Øverst i brevet skal du skrive dit fulde navn, din adresse og dine kontaktoplysninger. Gør derefter det samme for modtageren af dit brev.
3. Skriv en personlig hilsen
Når du har inkluderet kontaktoplysningerne, er det tid til at starte din ansøgning. Det fungerer ofte bedst, hvis du henvender dig personligt til modtageren af din ansøgning med hans eller hendes navn. Der er ingen, der gider modtage en generisk ansøgning, som du har sendt til 15 andre arbejdsgivere.
Hvis du ikke kender navnet, så tjek, om det ikke tilfældigvis er nævnt i jobopslaget. Hvis det ikke står der, så led på virksomhedens hjemmeside og LinkedIn. Er det en stor organisation, og er der flere HR-chefer? Ring derefter til virksomheden og spørg, hvem du skal sende ansøgningen til. Det vil vise, at du er en seriøs kandidat, som tør tage initiativ.
4. Skriv en stærk indledning
Du har kun én chance for at gøre et godt førstehåndsindtryk. HR-chefer modtager ofte masser af CV'er og ansøgninger pr. ledig stilling. Du kan være sikker på, at de ikke læser alle ansøgninger grundigt. Derfor er det vigtigt at fange deres opmærksomhed fra første afsnit. Det største problem er, at mange ansøgere starter deres ansøgning meget generelt:
Alle, der ansøger, er faldet over den ledige stilling et eller andet sted og har sandsynligvis en vis erhvervserfaring. Men hvad er det, der adskiller dig fra de andre? Det er det, du skal gøre klart fra allerførste sætning. Start din ansøgning med en vigtig præstation, din vision for jobbet eller en anekdote.
Gør indtryk med det samme, og gør læseren interesseret i at læse resten af din ansøgning. Undgå generiske indledende sætninger, som alle bruger.
5. Vis, at du er den rette til jobbet
I "midtersektionen" af din ansøgning kan du gå i detaljer med, hvad der adskiller dig fra resten af kandidaterne. I dette afsnit er det ekstremt vigtigt, at du tænker på, hvad du kan tilføre virksomheden. Det handler ikke om dig, men om hvad din merværdi er.
Sørg altid for at tilpasse din ansøgning til det specifikke job, du søger. Analysér den ledige stilling, og brug de færdigheder, resultater og erfaringer, der matcher jobkravene.
- Fremhæv, hvordan din erfaring og dine kvalifikationer matcher jobkravene.
- Giv eksempler på succeser, der understreger hvor kvalificeret du er.
- Fortæl om dine ambitioner og den værdi, du kan tilføre organisationen.
6. Afslut din ansøgning professionelt
Det afsluttende afsnit er din sidste chance for at gøre et godt indtryk. Her kan du tilføje yderligere oplysninger, som vil overbevise arbejdsgiveren om dine kvaliteter.
Gentag igen dine hovedargumenter for, hvorfor du er egnet til stillingen, og gør opmærksom på, at du gerne vil komme og uddybe din motivation i en personlig samtale.
Ansøg med det samme og med selvtillid med en stærk ansøgning, der er testet i praksis og overholder alle (uskrevne) regler for HR-chefer.