Professionelle CV-skabeloner

Lav et professionelt CV. Skil dig ud med vores professionelle CV-skabeloner. Download (gratis) og bliv ansat hurtigere. Ansøg med selvtillid.

Kendetegn ved professionelle CV-skabeloner

En professionel CV-skabelon giver dig mulighed for at præsentere dig selv på en grafisk tiltalende måde. Skabelonen fungerer bedst i forretningsfunktioner. Et professionelt CV er kendetegnet ved bl.a:

  • Rent design
  • Mørke, neutrale farver
  • Sort tekst på hvid baggrund
  • Ingen ikoner, grafer eller andre grafiske elementer
  • Meget overskueligt og struktureret
  • Letlæselige skrifttyper

Desuden giver et professionelt CV dig ofte mulighed for at opdele oplysningerne i to kolonner. Således har man ofte en "sidste kolonne" og en "hovedkolonne". Fordelen ved dette er, at du kan få plads til mange oplysninger på én side. Du kan placere de vigtigste dele, såsom din profil, erhvervserfaring og uddannelse i hovedkolonnen, mens du i den sidste kolonne lister dine personlige oplysninger, færdigheder og sprog.

Hvornår bruger man et professionelt CV?

Er 'business casual' dresskoden i virksomheden, du skal til at arbejde? Eller søger du arbejde i traditionelle sektorer, som finans, jura, ledelse? Så er det tegn på, at dit CV skal se professionelt ud. De bedste professionelle CV-skabeloner er designet til at formidle den relevante information fra din karriere på en pæn, forretningsmæssig måde ved at bruge neutrale farver, stramme linjer og et nedtonet design.

Tip: Ved en professionel CV-skabelon er det vigtigt at udnytte den tilgængelige plads optimalt. Dette betyder, at du kun bør nævne relevant information, erfaringer og præstationer i dit CV, som arbejdsgiveren virkelig gerne vil se. Fremhæv tydeligt, hvordan du kan være en merværdi. Dette gør du ved at tilpasse dit CV ved hver ansøgning.

Fordele ved en professionel CV-skabelon

At lave et professionelt CV har følgende fordele:

  1. Perfekt til professionelle: En professionel CV-skabelon kan bruges til mange forskellige funktioner. Tænk på forretningsfunktioner inden for management og lederudvikling. Du kan dog også bruge et professionelt layout i finansielle eller traditionelle sektorer.
  2. Du skiller dig ud: Et professionelt udseende CV vil sandsynligvis fange opmærksomheden hurtigere end et klassisk CV.
  3. Du er seriøs: Det viser, at du er en dygtig kandidat med den rette erfaring og er klar til at gå i gang.
  4. Du er overskuelig: Det hjælper med at fremvise dine færdigheder, erhvervserfaring og resultater på en klart struktureret måde.

Ulemper ved et professionelt CV

At bruge en professionel CV-skabelon har flere fordele, som f.eks. en organiseret struktur, men der er også nogle ulemper, du bør tage højde for. Den største ulempe er måske mangel på originalitet. Ud over dig er der ofte titusindvis (eller hundredvis) af andre kandidater, der søger. Hvem der i sidste ende bliver valgt, afhænger af mange faktorer. CV-skabelonen er en af disse faktorer, fordi den i høj grad vil afgøre, hvor godt dit CV bliver læst. Da mange kandidater vil ansøge med et lignende CV, kan du ikke rigtig sige, at dit CV skiller sig ud fra mængden.

Hvis du vil skille dig ud med dit CV, kan du måske hellere vælge en kreativ CV-skabelon. Dog bør skabelonen, du vælger, stadig passe til den funktion, du ansøger om.

Bare fordi der er flere, der søger med en lignende skabelon, betyder det ikke, at du ikke kan skille dig ud. Hvis du f.eks. nævner stærke præstationer og resultater og fremhæver dem, vil dit CV også blive bedre.

Hvad indeholder et professionelt CV?

Et professionelt CV indeholder følgende elementer:

  1. Personlige oplysninger: I dette afsnit nævner du alle dine relevante oplysninger, såsom dit navn, e-mail, telefonnummer og adresse. Du kan også nævne din LinkedIn-profil og inkludere et billede.
  2. Profiltekst: Dette er et kort introduktionsafsnit øverst på dit CV. Fortæl om dig selv, dine styrker, dine kompetencer, ambitioner og din merværdi. Det kan hjælpe at skrive dette afsnit til sidst.
  3. Erhvervserfaring: Nævn alle relevante erfaringer på baggrund af den specifikke ledige stilling. Start med den nyeste oplevelse og arbejd dig tilbage i tiden.
  4. Uddannelser: Nævn den uddannelse, du har gennemført. Hvis du har fået erhvervserfaring, kan du gå mere i dybden ved at nævne alt, hvad du har gjort og lært.
  5. Færdigheder: Vis at du besidder de færdigheder, der er nødvendige for funktionen.

Udover disse standarddele kan du naturligvis også tilføje 'ekstra' elementer. Tilføj kun disse, hvis de er relevante for den funktion, du ansøger om. Eksempler på sådanne dele er:

  1. Sprog
  2. Praktikophold
  3. Kurser
  4. Frivilligt arbejde
  5. Projekter

Tænk over layoutet af dit CV

I et professionelt CV er der flere vigtige elementer i centrum:

  • Ser dit CV pænt ud?
  • Bruges de samme overskrifter og farver overalt?
  • Er informationerne lette at finde?

Et rodet CV med lange tekststykker uden mellemrum vil ikke blive læst hurtigt. Herunder er et par praktiske tips til at forme dit CV korrekt.

  • Prøv at begrænse dit CV til højst 2 sider, eller endnu bedre til 1 side.
  • Gå efter ensartethed. Brug samme farve, overskrifter og skrifttype hele vejen igennem.
  • Brug tydelige overskrifter i dit CV, så alle oplysninger er hurtige og nemme at finde.
  • Sørg for, at der er mellemrum mellem afsnittene. Det ser overskueligt ud og er mere behageligt at læse.
  • Brug punktopstillinger i dine jobbeskrivelser.
  • Send dit CV som en PDF-fil for at bevare formateringen.

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan laver man et professionelt CV?

Du laver et professionelt CV ved at designe dit CV, så det præsenterer information på en klar og overskuelig måde (f.eks. ved at bruge 2 kolonner). Desuden skal du kun nævne oplysninger, der er relevante for stillingen. Brug mørke, neutrale farver, hvide baggrunde og sort tekst.

Kan man lave et professionelt CV med Microsoft Word?

Microsoft Word har mange begrænsninger, når det gælder design og oprettelse af CV'er. Der er en grund til, at det er et "tekstbehandlingsprogram" og ikke et designværktøj. Især når det gælder formatering, kan man nogle gange bruge timevis på at få informationerne til at se ud på en bestemt måde. Det er derfor, vi anbefaler at bruge en online CV-skaber eller andre designværktøjer som Adobe Photoshop/Illustrator.

Hvor lang må et professionelt CV være?

Et professionelt CV bør generelt ikke være længere end to sider. Især fordi det er en skabelon, der ofte kan indeholde mange informationer, bør dette være muligt for de fleste kandidater at indfri på 2 A4-sider.

Hvad er den bedste struktur for dit CV?

Den bedste struktur til dit CV er den omvendt kronologiske struktur. Med denne struktur angiver du alle oplysninger i kronologisk rækkefølge, begyndende med de nyeste oplysninger. Så du starter for eksempel med din seneste erhvervserfaring eller uddannelse og arbejder dig baglæns i tid til dine tidligere funktioner/uddannelser. Dette vil gøre, at de vigtigste oplysninger kommer til at stå øverst, da din seneste stilling sandsynligvis er den vigtigste for den stilling, du søger nu.

Du kan også vælge et kompetencebaseret CV. Denne type CV fokuserer mere på de kompetencer og færdigheder, der er nødvendige for den pågældende stilling, snarere end din tidligere erfaring. Dette CV bruges især af ansøgere, der ikke har den nødvendige relevante erhvervserfaring, ansøgere, der har et hul i deres CV, eller som har været arbejdsløse i en periode.

Lav et perfekt CV i 3 trin

Overgå dine konkurrenter med et perfekt CV. Få tips fra rigtige karriereeksperter, og øg dine chancer for at få et job.