CV-eksempel receptionist

Leder du efter den perfekte måde at præsentere dig selv som den ideelle receptionist? Så er du kommet til det rette sted. I denne blog "Eksempel på et CV for en receptionist" deler vi praktiske tips og detaljerede eksempler, der kan hjælpe dig med at præsentere dine færdigheder og erfaringer på en overbevisende måde. Læs mere, og lav et perfekt CV på ingen tid.

Lav dit CV nu
CV-eksempler Receptionist

Hvordan skriver man et CV som receptionist?

Først og fremmest er det vigtigt at gøre sig klart, hvad dine opgaver er i dette job. Et job som receptionist indebærer som regel kontor- og administrationsopgaver. Du er ofte virksomhedens første kontaktpunkt. Du har derfor stor indflydelse på det første indtryk, en besøgende får af virksomheden. Som receptionist sætter du kunden, gæsten eller klienten i centrum og tilbyder dem optimal service. Du er god til at multitaske, kan arbejde under pres og har stærke organisatoriske evner. Du er naturligt gæstfri og har et godt kendskab til det danske sprog.

Som receptionist er du også ansvarlig for al korrespondance. Jobbet er bredt, og derfor har hver virksomhed et forskelligt receptionistjob. Læs derfor stillingsopslaget grundigt for at finde ud af, hvilke opgaver og ansvarsområder, du har som receptionist i den virksomhed, du søger hos. Måske skal du udføre administrative opgaver ud over dine normale pligter. Måske skal du indtaste fakturaer eller hjælpe med bogføringen. Ved at læse stillingsopslaget grundigt igennem finder du ud af, hvad virksomheden ønsker. Find derefter ud af, hvilke arbejdserfaringer, kompetencer og uddannelser du har, som matcher deres efterspørgsel.

Personlige oplysninger

Dine personlige oplysninger er nødvendige for, at rekrutteringsfirmaer og potentielle arbejdsgivere kan tage kontakt til dig. Skriv derfor dit for- og efternavn, din stilling, din e-mail, dit telefonnummer og din adresse øverst i dit CV.

Det er altid klogt at inkludere en LinkedIn-profil i dit CV. Som receptionist er det vigtigt at have et præsentabelt udseende. Du er trods alt det første kontaktpunkt. Sørg derfor for at have et godt, professionelt foto. Et CV med foto vil blive husket bedre af de rekrutteringsansvarlige.

Navn: Emilie Møller

Funktion: Receptionist

Adresse: Andersens Boulevard 27, 1553 København

Telefon: +45 36 89 12 45

E-mail: [email protected]

Fødselsdato: 3. maj 1991

LinkedIn: /in/emiliemøller

Profiltekst

Din CV-profil er en kort tekst, hvor du præsenterer dig selv og fortæller om din motivation, dine kompetencer og dine ambitioner. Din profil viser, hvem du er, og hvorfor du er egnet til denne rolle. Hvad er din motivation? Hvor ligger dine interesser? Hvad vil du gerne opnå, og hvad har du allerede opnået?

Som receptionist er det vigtigt at have fremragende kommunikations- og organisationsevner og effektivt at kunne håndtere flere opgaver på samme tid. Et stærkt fokus på kundeservice og evnen til at forblive positiv og professionel er afgørende. Det er vigtigt, at du i din profil fremhæver disse kernekvaliteter, som viser, at du er kvalificeret til rollen som receptionist, herunder dine resultater og erfaringer med lignende roller.

Jeg er en entusiastisk og professionel receptionist med stærke kommunikationsevner og en passion for kundeservice. Jeg har erfaring med effektivt at håndtere flere opgaver og skabe en varm, indbydende velkomst. Min evne til at forblive rolig og organiseret i stressede situationer giver mig mulighed for at bidrage til et positivt kontormiljø. Ud over almindelige receptionsopgaver har jeg erfaring med mere administrativt arbejde. Jeg er ambitiøs og nyder at fortsætte med at udvikle mig.

Erhvervserfaring

Angiv alle funktioner, der er relevante for receptionistjobbet. Beskriv kort og præcist, hvad dine opgaver, ansvarsområder og resultater har været i denne stilling. Vær ikke bange for at tale om dine resultater (udtrykt i tal/procenter).

Har du mindre eller ingen erhvervserfaring? Så overvej, hvilken anden relevant erhvervserfaring du kan nævne. Opgaver som butiksassistent eller kundeservicemedarbejder er også nyttige som receptionist.

Receptionist - Wellness Center
september 2020 - Nu

  • Styring af receptionen, herunder modtagelse og overvågning af kunder.
  • Håndtering af indgående telefonopkald og besvarelse af kundeforespørgsler.
  • Håndtering af aftaler og vedligeholdelse af dagbog for forskellige terapeuter.
  • Opretholde et rent og organiseret receptionsområde.
  • Udviklede et kundefeedbacksystem, der førte til forbedringer i kundeservicen.

Receptionist – BGP Gruppe
marts 2018 - august 2020

  • At byde hotellets gæster velkommen og hjælpe med ind- og udtjekningsprocessen.
  • Information om hotellets service, lokale attraktioner og begivenheder.
  • Koordinerede værelsesreservationer og behandlede særlige anmodninger.
  • Løsye eventuelle gæsteproblemer og sikrede en positiv oplevelse.

Uddannelse

Til de fleste receptionistjobs skal du have en afsluttet erhvervsuddannelse. Nævn den specifikke uddannelse, du har taget.

Hvis du ikke har så meget erhvervserfaring endnu, kan du også vælge at sætte din uddannelse over din erhvervserfaring. I så fald kan du også gå mere i detaljer med din uddannelse. Nævn f.eks. dit hovedfag, vigtige projekter, relevante fag eller specialiseringer.

Erhvervsuddannelse som Kontorassistent, Handelsskolen København Nord
september 2016 - september 2020

Færdigheder

Dine færdigheder som receptionist er en vigtig del af dit CV. Som receptionist skal du have fremragende kommunikationsevner og være i stand til at multitaske effektivt i et miljø, hvor tempoet ofte er højt. Har du stærke interpersonelle færdigheder? Det er vigtigt, da du ofte er det første kontaktpunkt og repræsenterer virksomheden. Din evne til at forblive positiv og professionel er også afgørende.

Specialiseringer som erfaring med bestemte reservationssystemer, kendskab til fremmedsprog eller erfaring med specifik kundeservicesoftware kan også styrke dit CV.

Færdigheder

  • Professionel telefonetikette
  • Fremragende mundtlig kommunikation
  • Microsoft Office (Word, Excel, Outlook)
  • Effektiv indtastning af data
  • Gode skrivefærdigheder (80 WPM)
  • Organisatorisk kapacitet
  • Multitasking
  • Regnskab
  • Håndtering af dagsorden

Egenskaber

  • Fokus på kunderne
  • Løsningsorienteret
  • Stress-resistent
  • Øje for detaljer
  • Gæstfri

Udfyld dit CV med yderligere sektioner

Dit receptionist-CV indeholder nu alle de væsentlige punkter. Men der er stadig mange afsnit, du kan tilføje for at styrke dit CV. Her er nogle eksempler:

  • Kurser og certifikater: Har du taget dybdegående kurser, der er relevante for stillingen som receptionist eller telefonist? I så fald kan du nævne dem i et separat afsnit på dit CV. Nævn navnet på kurset/certifikatet og årstallet.
  • Sprog: Arbejdsgivere er altid interesserede i de sprog, du taler.
  • Praktikophold: Især hvis du har mindre erhvervserfaring, er det klogt at lave et separat afsnit til dette på dit CV.
  • Hobbyer og interesser: En god mulighed for at vise lidt mere af din personlighed.
  • Frivilligt arbejde: Viser dit sociale engagement.
  • Sideaktiviteter: Især som studerende er det en god måde at fremvise dine færdigheder og erfaringer uden for et formelt arbejdsmiljø.

Hvordan skiller du dig ud med dit receptionist-CV?

For virkelig at skille dig ud med dit CV giver vi dig 3 vigtige tips:

  • Gør dit CV jobspecifikt: Hver virksomhed kan have en forskellig tilgang til et receptionistjob. Nogle gange skal du være i stand til at udføre administrative opgaver, mens andre virksomheder måske fokuserer mere på kundekontakt og gæstfrihed.
  • Giv konkrete beviser: I stedet for bare at beskrive opgaver og ansvarsområder er det ofte meget bedre at nævne præstationer og resultater. I stedet for at sige "ansvarlig for kundeservice" kan du f.eks. sige "øget kundeservice med 20 % på et år". Det viser konkrete beviser på dine færdigheder og din effektivitet.
  • Tilføj yderligere komponenter: Mange ansøgere lader det blive ved de obligatoriske punkter. Vælg et af de punkter, der er nævnt i det foregående afsnit, og uddyb.

Generelle skrivetips til telefonist eller receptionist

Her er nogle tips til dit receptionist-CV, som kan hjælpe dig med at skabe sammenhæng:

  • Længde: Husk at bruge maksimalt to sider.
  • Format: Sørg for, at der er nok blanke linjer, mellemrum og linjeafstand og en letlæselig skrifttype som Arial. Brug punktopstillinger til at liste oplysninger pænt op mellem hinanden.
  • Overtalelsesevne: Det er okay at sælge sig selv en smule. Hvad er du god til, hvad er dine styrker, og hvordan skiller du dig ud fra konkurrenterne? Vis det.
  • Sprog: Som receptionist/fonist har du ikke råd til sproglige eller grammatiske fejl. Sørg for at få en anden til at læse korrektur på dit CV, hvis det er nødvendigt.

Design af dit CV

Sørg for, at dit CV ikke kun har et stærkt indhold, men også er visuelt tiltalende og let at læse. Et velorganiseret, overskueligt format med masser af hvid plads og en professionel skrifttype kan hjælpe dit CV med at skille sig ud. Brug eventuelt en CV-skabelon til dette formål.

Undgå for meget grafik eller stærke farver, som kan distrahere fra indholdet eller hæmme læsbarheden.

Lav et perfekt CV i 3 trin

Overgå dine konkurrenter med et perfekt CV. Få tips fra rigtige karriereeksperter, og øg dine chancer for at få et job.

author avatar
Skrevet af
Joost Buitenhof
Joost startede sin karriere i rekrutteringsverdenen allerede under sine studier i erhvervsøkonomi med et deltidsjob som rekrutteringsmedarbejder. Denne rolle udviklede sig til en karriere, hvor han havde flere stillinger inden for rekruttering og til sidst blev rekrutteringsleder. Med tiden voksede hans ønske om nye udfordringer dog. Nu bruger han sin ekspertise til at skrive og anmelde tekster, en spændende ny drejning i hans professionelle udvikling.