CV-eksempel sekretær

Sekretæren, der henter kaffe, laver kopier og tager noter under møder, er for længst udgået. Den moderne sekretær eller direktionssekretær er rygraden hos lederen eller virksomheden. I denne artikel finder du et eksempel på et sekretær-CV, og vi viser dig præcis, hvordan du kan skille dig ud over for arbejdsgiverne.

Lav dit CV nu
CV-eksempler Sekretær

Eksempel på et sekretær-CV

Nedenfor er et eksempel på et sekretær-CV. Brug dette CV som inspiration, når du udarbejder dit eget CV som sekretær, direktionsassistent, ledelsesassistent. I de følgende afsnit vil vi uddybe de aspekter, der er vigtige at medtage i dit CV, med fokus på stillingen som sekretær.

Se også her:

Hvad laver en sekretær?

Som sekretær har du en meget bred vifte af opgaver. Du er bl.a. ansvarlig for dagsordenstyring, modtagelse af gæster, planlægning og organisering af rejser og møder, udarbejdelse af mødereferater, (telefon)kontakt med kunder og meget mere. Så du skal være på hjemmebane på mange punkter.

Sekretærens opgaver og ansvarsområder

De vigtigste opgaver og ansvarsområder for en sekretær er:

  • Besvarelse af telefonen og vurdering af indgående opkalds art, anmodning, formål og prioritet.
  • Kontakt og henvis til den rette person i organisationen.
  • Vurdering af effektiv tidsallokering.
  • Lave både interne og eksterne aftaler.
  • At underrette ledelsen eller direktøren i tide om de aftaler, der er indgået.
  • Modtagelse, screening og gennemgang af indgående dokumenter for vigtighed og prioritet med korrekt håndtering.
  • Formatering af tekster og dokumenter, udarbejdelse og/eller redigering af diktater, breve, e-mails, memoer og kommunikation.
  • Vedligeholdelse af (elektroniske) optegnelser.
  • Notering af mødereferat.

Husk, at de opgaver, du inkluderer i dit CV, skal matche det, der efterspørges i den ledige stilling. På den måde har du størst chance for at blive indkaldt til jobsamtale.

Hvordan laver man et godt CV som sekretær?

Da sekretæruddannelsen ofte kun varer et til to år, er konkurrencen om disse stillinger ofte noget højere. Desuden bliver mange opgaver i stigende grad taget ud af dine hænder gennem automatisering og software.

Så hvordan skiller du dig ud i forhold til arbejdsgiverne?

Du har brug for et professionelt sekretær-CV, der skiller sig ud fra konkurrenterne!

Lad os se på, hvordan man bedst griber det an, afsnit for afsnit.

Personlige oplysninger

De kontaktoplysninger, du skal have med på dit CV, er: dit for- og efternavn, adresse (eller bopæl), telefonnummer, e-mailadresse og fødselsdato.

Det er selvfølgelig særligt vigtigt for sekretærer at møde på arbejde til tiden og ikke komme for sent ret ofte. Hvis du bor tæt på den pågældende virksomhed, er det en god idé at skrive hele din adresse på dit CV.

Navn: Mia Olsen

Funktion: Sekretær

Adresse: Vesterbrogade 36, 4526 Aarhus

Telefon: +45 52 34 67 89

E-mail: [email protected]

Fødselsdato: 7. september 1994

LinkedIn: /in/miaolsen

Eksempel på CV-profil for sekretær

Øverst i dit CV starter du normalt med en kort beskrivelse af dig selv. På 4-6 linjer fortæller du mere om dig selv (hvem du er, og hvad du kan). Da dette er en af de første dele, der bliver læst, skal du gøre det interessant for den, der rekrutterer. Du ønsker trods alt, at den rekrutteringsansvarlige eller arbejdsgiveren skal læse resten af dit CV.

Lav derfor aldrig en tør liste over nogle karaktertræk, men vær unik og autentisk.

  • Hvad er dine styrker?
  • Hvor kan du gøre det bedre end andre?
  • Hvad kan du lide at lave?
  • Hvad gør dig virkelig til dig?

Et eksempel på en personlig profil som sekretær kan se således ud:

Jeg er en pålidelig, fleksibel sekretær med øje for detaljer. Jeg har udført forskellige sekretæropgaver, såsom at lave interne og eksterne aftaler, håndtere korrespondance og oprette filer. Jeg har samtidigt et godt kendskab til MS-office.

Erhvervserfaring som sekretær

Som sekretær er du en moderne støtte for ledelsen eller bestyrelsen. Det er dig, der holder øje og opdaterer dagsordenen og postkassen.

Din erhvervserfaring vil blive brugt til at vurdere, hvor godt du kan udføre det pågældende job. Det er derfor vigtigt, at du tydeligt angiver, hvilke færdigheder du har, og hvad du har lært, mens du har arbejdet som sekretær.

Prøv også at nævne nogle resultater. Hvad har du opnået? Lykkedes det dig måske at øge virksomhedens effektivitet eller øge kundetilfredsheden? Så nævn disse resultater.

Sekretær, Geo Plus
februar 2021 - Nu

Hos Geo Plus var jeg site managerens højre hånd og sørgede for at støtte ham på den bedst mulige og mest kundevenlige måde. Opgaverne omfattede:

  • Administrerede byggelederens dagsorden.
  • Udarbejdelse og afsendelse af ind- og udgående korrespondance.
  • Henviste kontorets besøgende til den relevante afdeling.
  • Daglig kontakt med både interne og eksterne kunder og altid pæn håndtering af deres forespørgsler.

Sekretær, Van Opstal Mediation
maj 2018 - februar 2021

Hos Van Opstal Mediation beskæftigede jeg mig primært med at modtage, behandle og udstede mæglingsopgaver og deres administrative håndtering.

  • Opretholdte telefon- og e-mailkontakt med interessenter for effektiv planlægning.
  • Hjalp med at forberede møder.
  • Behandling af relevante oplysninger i CRM-systemet.
  • Udarbejdelse og afsendelse af tilbud, fakturaer og undersøgelsesformularer.

Uddannelse og kurser

Der kræves ingen formel uddannelse for at begynde at arbejde som sekretær. Ikke desto mindre er det altid en god idé at nævne din specifikke uddannelse (især hvis den er relevant for jobbet).

Kurser kan hjælpe med at skærpe dine færdigheder eller lære nye kompetencer. Relevante kurser til dit CV som sekretær inkluderer:

  • Tidsstyring
  • Business-engelsk
  • Skrivning for virksomheder
  • Microsoft Office
  • Kommunikationsfærdigheder

Uddannelse

Erhvervsakademiuddannelse for Kontor og Administration, Erhvervsakademi Aarhus
2015 - 2017

Kurser

Forretningsengelsk, Elyciotals - 2016

Business Writing, BVO - 2016

Sekretariatsfærdigheder

I sidste ende vil du gerne have, at dit CV matcher den ledige stilling så godt som muligt. Det vil give dig den bedste chance for at blive indkaldt til en jobsamtale. Så hvilke færdigheder, du skal nævne, afhænger af, hvad den ledige stilling efterspørger. Måske leder de efter en stressresistent person med erfaring i at organisere og planlægge internationale møder. Men det kan også være, at de leder efter en omhyggelig person, som er god til at styre dagsordenen.

Så det afhænger af den enkelte ansøgning, hvilke færdigheder du skal nævne i dit CV.

  • Kommunikationsevner (skriftligt og mundtligt)
  • Telefonstemme
  • Kundefokuseret og integritet
  • Samarbejde
  • Stress-resistent
  • Proaktiv
  • Forsigtig

Sprog

En arbejdsgiver er altid interesseret i, hvilke sprog du taler. Især som sekretær vil du sandsynligvis få brug for at kunne kommunikere på et andet sprog fra tid til anden. Så nævn dine sprogkundskaber.

Sprog

  • Dansk (modersmål)
  • Engelsk (flydende)
  • Tysk (godt)
  • Fransk (nogenlunde)

Mindre relevant erhvervserfaring

Er du nyuddannet sekretær og har endnu ikke nogen (eller mindre) relevant erhvervserfaring? I så fald er det vigtigt at lægge lidt ekstra vægt på din uddannelse. Placer derfor din uddannelse over din erhvervserfaring for at give den en fremtrædende plads på dit CV.

Derudover skal du med dine kurser give en beskrivelse af, hvad du har lært. Det er bedst at gøre det i punktform for at gøre det overskueligt.

Endelig anbefaler vi også, at du placerer dine praktikophold eller andre praktiske erfaringer i et separat afsnit på dit CV. Skriv også her, hvad du har arbejdet med, og hvad du har lært.

Yderligere afsnit i et sekretær-CV

Ud over de standardafsnit, vi har gennemgået ovenfor, er der en række valgfrie afsnit. Tænk f.eks. på frivilligt arbejde, hobbyer og interesser, eller måske har du nogle projekter som du er stolt af. Så tænk over, hvilke andre relevante oplysninger du kan tilføje. Bare sørg for, at det er relevant for jobbet.

Formatering af dit sekretær-CV

Som sekretær er det en selvfølge, at du er omhyggelig, præcis og punktlig. Dit CV bør afspejle dette. Et korrekt og pænt formateret dokument vil derfor have en positiv indflydelse på dine chancer for at blive ansat.

Husk derfor:

  • Bullet points: Undgå lange tekststykker, men lav et pænt resumé.
  • Skrifttype: Brug en professionel skrifttype, f.eks. Arial eller Calibri.
  • Hvide linjer: Sørg for, at alle afsnit er pænt adskilt fra hinanden med en blank linje.
  • Margener: Brug tilstrækkelige margener på alle fire sider af dit CV. Mindst 1 centimeter.
  • Linjeafstand: Sørg for, at det ikke ser ud, som om alle linjerne står alt for tæt på hinanden. Brug en linjeafstand på 1,15 eller højere.

Vigtigt periferiudstyr til dit sekretær-CV

En af dine opgaver som sekretær er at tjekke og rette tekster for korrekt stavning, uklarheder i indholdet og grammatiske formuleringer. Forskning har vist, at grammatik- og stavefejl opfattes negativt af 80% af de rekrutteringsansvarlige. Så sørg for, at du ikke har grammatik- og stavefejl i dit CV.

Få eventuelt en ven til at læse korrektur på dit CV en gang, så du er sikker på, at der ikke er nogen fejl.

Brug en sekretær-CV-skabelon

Er du ikke så ferm til designprogrammer som Photoshop, og vil du helst ikke hyre en dyr grafisk designer? Måske kan vi hjælpe dig. Med vores CV-maker har vi allerede hjulpet titusinder af mennesker med at finde job. Vi har 12+ gennemprøvede CV-skabeloner, som gør det nemt for dig at fokusere på det, der virkelig betyder noget: indholdet.

Med vores skabeloner behøver du ikke at bekymre dig om de 'uskrevne regler'. Desuden kan du få nyttige tips til hvert afsnit, som gør det nemt at udarbejde dit CV.

Konklusion

Som nævnt i begyndelsen af denne artikel er en sekretær i dag meget mere end en, der sender kaffe rundt. Du skal være en altmuligmand og blive et uundværligt led i kæden. Det skal afspejles i dit CV, hvis du vil skille dig ud i arbejdsgivernes øjne.

Lav et perfekt CV i 3 trin

Overgå dine konkurrenter med et perfekt CV. Få tips fra rigtige karriereeksperter, og øg dine chancer for at få et job.

author avatar
Skrevet af
Joost Buitenhof
Joost startede sin karriere i rekrutteringsverdenen allerede under sine studier i erhvervsøkonomi med et deltidsjob som rekrutteringsmedarbejder. Denne rolle udviklede sig til en karriere, hvor han havde flere stillinger inden for rekruttering og til sidst blev rekrutteringsleder. Med tiden voksede hans ønske om nye udfordringer dog. Nu bruger han sin ekspertise til at skrive og anmelde tekster, en spændende ny drejning i hans professionelle udvikling.