Resultater og præstationer på dit CV: Gør et godt indtryk

Author Miranda Adriaanse
Skrevet af: Miranda Adriaanse
Author Joost Buitenhof
Redigeret af: Joost Buitenhof
Resultater og præstationer på dit CV: Gør et godt indtryk

Den bedste måde at gøre indtryk på rekrutteringsfolk og potentielle arbejdsgivere er ved at nævne resultater på dit CV. Tænk på procentvise stigninger i salg, kunder eller besøgende på hjemmesiden, eller måske reduktion af indkøbsomkostninger eller forbedring af effektiviteten i produktionsprocesserne. Det er alt sammen resultater, der viser effekten af dit arbejde. I denne artikel ser vi på, hvordan du kan tilføje dem til dit CV, og giver dig nogle eksempler, der kan hjælpe dig på vej.

Hvad er præstationer?

Præstationer er konkrete eksempler på de resultater, du har opnået med dine arbejdsopgaver. De viser, hvor god du har været til dit arbejde, mens opgaverne beskriver, hvad du har gjort, og hvad du har haft ansvar for.

Eksempler på gode præstationer kunne for eksempel være:

  1. Stigning i salg: Som salgschef ledede jeg et team, der øgede den årlige omsætning med 20%.
  2. Mindre svartid i kundeservice: Som kundeservicekoordinator halverede jeg den gennemsnitlige svartid, hvilket førte til højere kundetilfredshed.
  3. Kostbesparelse: Som projektleder implementerede jeg et Lean Six Sigma-projekt, der årligt resulterede i besparelser på 750.000 kr.

Præstationer viser, hvad du har opnået

Præstationer viser meget klart, hvad du som medarbejder har opnået. Arbejdsgivere får dermed et bedre indblik i, hvad du også kan gøre for dem. Det gør din merværdi synlig og konkret.

Mange ansøgere har tendens til at beskrive deres opgaver og ansvarsområder i deres CV. Dette giver en potentiel arbejdsgiver en idé om, hvad du har lavet, men ikke hvad du har opnået med dine arbejdsopgaver. At nævne resultater og præstationer i dit CV viser, at du er resultat- og handlingsorienteret.

Se på de følgende 2 eksempler, hvilket et gør størst indtryk?

Rigtigt
Udvikling og implementering af en ny salgsstrategi, der resulterede i en stigning i salget på 10 % i løbet af et år.
Forkert
Ansvarlig for salg.

Det dårlige eksempel siger ikke noget om, hvor god du var til dit job. Hvis du søger en stilling som sælger, vil en rekrutteringsmedarbejder forstå, at du har arbejdet med salg. Men hvor god var du? Det gode eksempel besvarer det spørgsmål direkte.

Eksempler på præstationer, du kan nævne i dit CV

Salg: Opnå eller overgå salgsmål, øge omsætningen eller ordreværdien, introducere nye produkter.

  • Opnåede 15 % årlig salgsvækst gennem strategisk salgsplanlægning og tiltrækning af nye kunder.
  • Overgik salgsmålene med 25 % i første kvartal ved at introducere supplerende produkter.

Lederskab: Ledelse af et team af X antal personer, coaching eller træning af medarbejdere.

  • Ledede og coachede et team på 12 salgsmedarbejdere, hvilket resulterede i en 30% forbedring af teamets produktivitet.
  • Vejledte og trænede nyt personale, så de blev fuldt produktive inden for 2 måneder.

Kundefokus: Forbedring af kundetilfredsheden, løsning af klager, samtale med og rådgivning af X antal kunder.

  • Forbedrede kundetilfredsheden med 20 % gennem aktiv håndtering af klager og proaktiv respons på kundefeedback.
  • Rådgav i gennemsnit 25 kunder dagligt, hvilket resulterede i en stigning på 15 % i den gennemsnitlige ordreværdi.

Management: Gennemførelse af projekter, overholdelse af deadlines og korrekt vurdering af budgetter.

  • Ledte et projektteam til en produktlancering, hvor der blev arbejdet med stramme deadlines og et stramt budget.
  • Etablerede en ny salgsafdeling, hvor der blev ansat i alt 10 nye medarbejdere. Denne afdeling opnåede en ekstra omsætning på 1,5 millioner kroner i løbet af de sidste 3 år.

Effektivitet: Rationalisering af processer, reduktion af omkostninger og forbedring af kvaliteten.

  • Rationaliserede produktionsprocessen, reducerede leveringstiden med 20 % og opnåede en årlig omkostningsbesparelse på 50.000 kroner.
  • Forbedrede produktionskvaliteten ved at reducere fejl med 15 % efter at have revideret produktionsprocesserne.

Kostbesparelse: Reduktion af indkøbsomkostninger, forbedring af rentabiliteten.

  • Reduceret indkøbsomkostningerne med 10 % gennem effektive forhandlinger med leverandører og identifikation af mere omkostningseffektive alternativer.
  • Forbedret fortjenstmargen med 5 % gennem omkostningsbesparende initiativer og effektiv lagerstyring.

Marketing: Øget antal besøgende, likes eller følgere. Udarbejdelse og udførelse af marketingkampagner. Øget brand awareness og generering af leads og prospects.

  • Øgede antallet af besøgende på hjemmesiden med 40 % ved hjælp af søgemaskineoptimering (SEO) og målrettede onlineannoncer.
  • Ledet en succesfuld marketingkampagne, der resulterede i en stigning på 25 % i antallet af likes og følgere på de sociale medier.

Undersøgelse: Undersøgelse af ønsker og behov, nye produkter eller nye markeder. Forbedring af eksisterende produkter eller tjenester. Øget brugervenlighed.

  • Udførte markedsundersøgelser for bedre at forstå kundernes ønsker og lancerede derefter en produktlinje, der matchede deres behov.
  • Forbedrede hjemmesidens brugervenlighed med 20 % efter en grundig brugerundersøgelse og implementering af ændringer i brugergrænsefladen.

Sikkerhed: Forbedring af sikkerheden på arbejdspladsen, reduktion af arbejdsulykker og sygefravær.

  • Reduceret antallet af arbejdsulykker med 30 % ved at indføre strengere sikkerhedsforanstaltninger og tilbyde sikkerhedstræning.
  • Startede et sundhedsbevidsthedsprogram, som resulterede i et 25% lavere sygefravær blandt medarbejderne.

Bæredygtighed: Introduktion af miljøvenlige alternativer, reduktion af affald og spild.

  • Indførte miljøvenlige emballagematerialer, hvilket resulterede i en reduktion af affaldsproduktionen på 50 %.
  • Ledte et initiativ til at forbedre energieffektiviteten og reducerede energiforbruget med 15 %.

IT: Implementering af bedre, nye systemer, løsning af IT-problemer og effektivisering af applikationer.

  • Implementerede ny CRM-software, som betydeligt forbedrede kundestyringen og øgede salget med 10%.

Hvor skal du nævne præstationer på dit CV?

Der er 4 steder, hvor du kan nævne dine præstationer i dit CV:

  • Profiltekst: Din profiltekst er et kort afsnit øverst i dit CV, hvor du fortæller om dine styrker, ambitioner og drivkræfter. Da dette afsnit ofte læses først, kan du gøre et godt indtryk fra starten ved at nævne et vigtigt resultat eller en præstation, der tydeligt viser din merværdi.
  • Erhvervserfaring: Under din erhvervserfaring kan du sandsynligvis nævne de fleste præstationer. De fleste vil du have opnået under dit arbejde. Vis således, at du er en ambitiøs og resultatorienteret kandidat ved at inkludere præstationer for hver stilling.
  • En separat sektion "Præstationer": Hvis du virkelig har opnået bemærkelsesværdige præstationer, kan du vælge at fremhæve dem under en separat overskrift. Sørg dog for, at dit CV ikke bliver for langt (maksimalt 2 sider).
  • Yderligere sektioner: Sørg for at nævne dine præstationer under det relevante afsnit af dit CV. Hvis du for eksempel har opnået markante succeser under frivilligt arbejde, så fremhæv dem under afsnittet 'Frivilligt arbejde'.

Tips til at formulere overbevisende præstationer

Det kan være svært at formulere resultater. Her er nogle tips:

  1. Fortæl, inden for hvilken tidsramme du opnåede den pågældende præstation.
  2. Sig noget om omfanget eller størrelsen. Sig f.eks. hvor mange mennesker, du arbejdede sammen med, eller hvor stort budgettet var.
  3. Giv en kontekst for, hvordan du opnåede præstationen. Hvilken situation var du i?
  4. Nævn det opnåede resultat i tal eller procent. Hvilken effekt havde dine handlinger?
  5. Vær så specifik som muligt.
Et effektivt tip er at anvende SMART-kriterierne, når du beskriver dine præstationer og resultater på dit CV. SMART står for "Specific, Measurable, Attainable, Relevant and Timebound" (specifik, målbar, opnåelig, relevant og tidsbegrænset). Ved at beskrive dine succeser inden for disse kriterier skaber du overbevisende og stærke beskrivelser, som vil tiltrække den rekrutteringsansvarliges opmærksomhed.

Konklusion

Resultater og præstationer kan være en fremragende måde at vise effekten af dit arbejde på. Der er ikke mange jobsøgere, der bruger resultater, og det gør det nemt for dig at skille dig ud fra mængden. Præstationer kan nævnes i hele dit CV, men de bruges oftest i din profiltekst og i din erhvervserfaring. Start med at nævne dine egne resultater ved hjælp af en CV-skabelon. Her kan du udfylde dine oplysninger og downloade og sende dit CV til potentielle arbejdsgivere. Det er hurtigt og nemt.

Lav et perfekt CV i 3 trin

Overgå dine konkurrenter med et perfekt CV. Få tips fra rigtige karriereeksperter, og øg dine chancer for at få et job.

Med sin erfaring som HR-rådgiver bruger Miranda nu sine evner til at skrive fremragende blogs og tekster til vores platform. Hendes evne til at analysere komplekse problemstillinger, kombineret med integritet og empati, gør hendes artikler både informative og engagerende. Hendes overordnede perspektiv og konstante søgen efter viden forbedrer kvaliteten af hendes artikler, som inspirerer og vejleder fagfolk på forskellige niveauer i organisationer. Miranda kombinerer samarbejde med uafhængighed, hvilket afspejles i hendes sammenhængende og innovative skrivestil.

Fortsæt med at læse