10 smarte tips til at forbedre dit CV

Author Miranda Adriaanse
Skrevet af: Miranda Adriaanse
Author Ronald Sterk
Redigeret af: Ronald Sterk
10 smarte tips til at forbedre dit CV

Uanset om du er ved at lave et CV til dit første job eller søger en højere stilling, er det altid en god idé at forbedre dit CV for at øge dine chancer for at blive indkaldt til en jobsamtale. Dit CV er ofte det eneste dokument, du har brug for til dette formål. I denne blog deler vi 10 tips til at tage dit CV til det næste niveau og øge dine chancer for at lande dit drømmejob.

Her er 10 tips til at forbedre dit CV

Du bør altid være åben for at forbedre dit CV. Heldigvis (for dig) er der mange jobsøgende, der lader gode muligheder gå dem forbi. Med et par små justeringer kan du ofte opnå gode resultater og skille dig ud fra andre ansøgere. Desuden er det en praktisk måde at sikre, at du altid er klar til uventede muligheder og hurtigt kan reagere på interessante jobopslag, hvis du jævnligt forbedrer dit CV.

Opdater dit CV
At opdatere sit CV er en god måde at fremhæve sine nyeste færdigheder og erfaringer på og imponere arbejdsgiverne.
Læs artikel

1. Brug nøgleord fra jobopslaget i dit CV

Lad os først forklare, hvad vi mener. Flere og flere virksomheder bruger ATS-systemer. Det er specialiseret software, som virksomheder bruger til at automatisere ansøgningsprocessen. Når du sender dit CV, læser softwaren det og tildeler en bestemt score baseret på indholdet. Har du ikke brugt de rigtige nøgleord, betyder det at dit CV ryger direkte i skraldespanden, før den rekrutteringsansvarlige overhovedet har læst en sætning.

Søg efter vigtige nøgleord, færdigheder og jobkrav i stillingsopslaget. Tilføj disse ord eksplicit til dit CV for at få en bedre score.

Forestil dig, at du søger en stilling som "projektleder". Jobannoncen nævner specifikt, at de leder efter en person med erfaring inden for "agil metodologi", "budgetstyring" og "teamledelse". For at optimere dit CV ordentligt skal du sørge for, at disse begreber er eksplicit angivet i dit CV. Du kan for eksempel skrive:

  • Erfaring som Projektleder med omfattende kendskab til Agil metodologi.
  • Haft succes med budgetstyring og stærke færdigheder i teamledelse.

Dette øger chancen for, at dit CV bliver positivt bedømt af ATS-systemet.

Optimer dit CV til ATS-systemer
Lær, hvad et ATS er, og hvordan det kan hjælpe dig med at blive ansat hurtigere.
Læs artikel

2. Brug handlingsorienterede verber

Brug ord som "ledet", "implementeret" eller "udviklet" til at beskrive de opgaver, du har udført. Disse såkaldte 'handlingsorienterede verber' er en god måde at formulere stærke sætninger på og fremstå meget selvsikker på. Det gør dit CV mere spændende og interessant at læse.

Rigtigt
Implementeret et nyt kundestyringssystem, der øgede kundetilfredsheden med 20%.
Forkert
Ansvarlig for at administrere kundestyringssystemet.

3. Optimer designet

Det er ikke kun indholdet, men også designet og layoutet af dit CV, der skal være i orden. Prøv at lave et professionelt og moderne CV. Du kan også overveje at matche farverne i dit CV med farvetemaet i den virksomhed, hvor du søger job.

Derudover er det vigtigt, at den skabelon, du vælger, passer til den stilling og virksomhed, du søger. Inden for mere traditionelle fagområder (f.eks. revisor eller advokat) er det mere almindeligt at bruge et traditionelt CV. Til kreative stillinger bruges ofte et kreativt CV.

4. Brug tal og målbare resultater

En af de mest undervurderede måder at forbedre dit CV betydeligt på er at bruge tal. Prøv at være så specifik som muligt og brug konkrete 'statistikker' til at demonstrere effekten af dine præstationer og resultater.

Et eksempel:

Rigtigt
Udviklet og implementeret en ny indholdsstrategi, hvilket resulterede i en fordobling (100%) af antallet af unikke besøgende på websiden pr. måned.
Forkert
Jeg lavede en ny indholdsstrategi.

Her ser du også brugen af handlingsorienterede verber, som vi tidligere har diskuteret.

Hvordan laver man et CV?
Øg chancerne for at få dit drømmejob. Læs om hvordan du imponerer rekrutteringsfolk med et CV, der skiller sig ud
Læs artikel

5. Nævn kun relevant information

Selvfølgelig skal dit CV være relevant for den stilling, du søger. Alt, hvad du skriver i dit CV, skal være relevant på en eller anden måde. Men mange ansøgere har svært ved at skelne mellem hoved- og bibeskæftigelse. Og eftersom dit CV ikke må fylde mere end 2 sider, må du nogle gange også konkludere, at du har overflødige oplysninger i dit CV.

Uanset hvad, så læs dit CV kritisk igennem igen og se, om du kan fjerne overflødige oplysninger. Det kunne være:

  • Erhvervserfaring fra mere end 10-15 år siden.
  • En detaljeret beskrivelse af din uddannelse, også selv om du har arbejdet i 5 år.
  • Oplysninger om din civilstand, religion eller andre overflødige personlige data.
  • Klichéer som "hårdtarbejdende" eller "pligtopfyldende".

6. Tilpas dit CV

En af de største "CV-fejl" er at lave ét CV og bruge det til alle ansøgninger. Rekrutteringsfolk og potentielle arbejdsgivere ser og læser masser af CV'er hver dag. De vil hurtigt opdage, at du har lavet et generisk CV. De vil tolke det som, at "denne ansøger ikke har taget sig tid til at læse jobopslaget og de tilhørende jobkrav grundigt".

Derfor er det bedre at tilpasse dit CV til hver enkelt ansøgning. Se godt på, hvad arbejdsgiveren leder efter, og prøv at skrive dit CV i den retning (uden at lyve!).

Forestil dig, at der i jobannoncen står, at virksomheden leder efter en "softwareudvikler med ekspertise i Java og erfaring med cloud-teknologier".

Derefter kunne du inkludere følgende i dit CV:

  • Professionel Java-programmør med omfattende viden og bevist erfaring med implementering af løsninger i cloudmiljøer som AWS og Azure.

7. Tilføj hobbyer og interesser

Ud over dine kvalifikationer vil arbejdsgiverne også gerne vide mere om dig og din personlighed. De vil gerne vurdere, om du passer godt ind i virksomhedskulturen. Dine hobbyer og interesser kan spille en vigtig rolle i denne sammenhæng. Derudover kan det også være et godt emne til en jobsamtale.

8. Suppler dit CV med ekstra afsnit

Ud over standardafsnittene som din erhvervserfaring og uddannelse har du måske også andre færdigheder og erfaringer, som kan være værdifulde for dit CV. Tænk på sprogkundskaber, gennemførte kurser, certificeringer, frivilligt arbejde eller særlige projekter, som er relevante for den stilling, du søger. Hvis du nævner disse elementer, kan det supplere dit CV og give et bedre billede af dig som kandidat.

9. Få dit CV korrekturlæst af en ven eller et familiemedlem

Hvor tit har du ikke oplevet, at du har skrevet en e-mail, som du har læst igennem mindst 10 gange, og lige som du klikker på "send", ser du pludselig to fejl. Det sker i hvert fald ofte nok for mig. Når du har opdateret eller oprettet dit CV, så læg det til side og læs det igennem igen næste morgen med friske øjne. Du vil se, at du stadig kan fange nogle fejl. Få også en ven eller et familiemedlem til at læse det igennem (både for indhold og for stavning og grammatik).

10. Sørg for en professionel online tilstedeværelse

Næsten alle rekrutterings- og ansættelseschefer indrømmer, at de leder efter kandidater på de sociale medier. Det er derfor vigtigt, at disse onlineprofiler også er ret professionelt designet.

Konklusion og vores råd

Hvis du følger alle 10 tips til at forbedre dit CV, er vi sikre på, at du vil få lavet et CV, der er bedre end næsten alle andre kandidater. På Cvskaber finder du en omfattende vidensbase med alle mulige nyttige blogs og utallige CV-eksempler. Læs nyttige artikler, der er specifikke for din situation, eller brug eksemplerne som udgangspunkt og inspiration til dit eget CV.

Lav et perfekt CV i 3 trin

Overgå dine konkurrenter med et perfekt CV. Få tips fra rigtige karriereeksperter, og øg dine chancer for at få et job.

Med sin erfaring som HR-rådgiver bruger Miranda nu sine evner til at skrive fremragende blogs og tekster til vores platform. Hendes evne til at analysere komplekse problemstillinger, kombineret med integritet og empati, gør hendes artikler både informative og engagerende. Hendes overordnede perspektiv og konstante søgen efter viden forbedrer kvaliteten af hendes artikler, som inspirerer og vejleder fagfolk på forskellige niveauer i organisationer. Miranda kombinerer samarbejde med uafhængighed, hvilket afspejles i hendes sammenhængende og innovative skrivestil.