Vil du skille dig ud? Opret et portfolio-CV
Et portfolio-CV er en kreativ måde at fremvise dit arbejde på. I princippet kan du gøre 2 ting:
- Vise en del af dit portfolio på dit CV med billeder.
- Oprette en særlig hjemmeside (portfolio), hvor du deler dit arbejde.
Du kan også lave en kombination. På den måde kan du give en idé om dit portfolio i dit CV. Hvis du vælger #2, behøver du kun at nævne URL'en til din hjemmeside i dine personlige oplysninger på dit CV. I denne artikel ser vi på begge metoder. Vi deler tips og tricks til, hvordan du selv kan lave sådan en CV-portfolio, der kan imponere arbejdsgivere.
Hvorfor lave et portfolio?
Kandidater forsøger at gøre alt for at skille sig ud fra mængden. En portfolio er ofte DEN måde at overbevise den potentielle arbejdsgiver om dine kvaliteter. I en oversigt kan du præcist vise, hvad du kan, og hvad den potentielle arbejdsgiver kan forvente, hvis han ansætter dig.
Det viser også, at du er villig til at gøre en ekstra indsats. Ikke alle vil nemlig bruge tid på et cv-portfolio.
Giv en forsmag på dit portfolio
Noget som få jobsøgende gør (og hvorved du kan skille dig ud), er at give en lille forsmag på dit portfolio i dit cv. Således kan du dele de værker, du er mest stolt af. Du kunne for eksempel inkludere billeder af dit arbejde i dit cv. Det kan se sådan her ud:
Du kan downloade disse gratis.
Hvordan laver man et imponerende portfolio?
Dit portfolio skal vise mere end bare dit seneste arbejde. Det skal være et komplet billede af dit arbejde, men også af dig som person, dine kvalifikationer og din professionelle vækst og udvikling. Det er vigtigt at inkludere en bred vifte af projekter og erfaringer, så potentielle kunder får et godt billede af dine færdigheder og ekspertise.
Her er, hvad du skal have med i dit portfolio for at gøre indtryk:
- Dit CV: Selvfølgelig skal du dele dit CV. Det er en praktisk oversigt over din relevante erhvervserfaring, uddannelse og kompetencer. Du kan naturligvis også inkludere certifikater eller andre relevante elementer.
- En beskrivelse af dig selv: En arbejdsgiver ønsker ikke kun, at du har de rette kvalifikationer, du skal også passe ind i virksomhedens kultur på et personligt plan. Så inkluder altid en beskrivelse af dig selv. Det kan sammenlignes med din profiltekst.
- Dit arbejde: Dette udgør naturligvis kernen i dit portfolio. Uanset om du laver en dedikeret CV-hjemmeside, hvor du deler dit portfolio, eller du laver en PDF- eller Word-fil, er det vigtigste, at du deler det arbejde, du er mest stolt af.
- Referencer: Referencer på dit CV er generelt ikke nødvendige. Faktisk frarådes det at have dem på dit CV. På en hjemmeside er det dog normalt at have "anmeldelser" eller "udtalelser" fra kunder. Det er selvfølgelig enormt effektivt, da det viser, at andre har haft positive oplevelser med dine produkter eller tjenester.
- Priser eller anerkendelser: Hvis du har modtaget priser eller udmærkelser, er det naturligvis godt at nævne dem i dit portfolio-cv. De færreste jobsøgende vil have dem.
- Dine mål: Endelig er det godt at nævne, hvad du stadig gerne vil opnå. Du kan aldrig blive færdig med at lære. Hvad vil du stadig gerne lave, hvilken værdi vil du tilføre virksomheden? Nævn disse mål i dit CV-portfolio. Det viser, at du ved, hvad du vil, og at du stadig er motiveret.
Online eller offline portfolio?
Den mest almindelige måde er selvfølgelig at oprette en hjemmeside, hvor du kan samle alle relevante oplysninger på din egen måde. Der findes dog også alternativer. Du kan f.eks. vælge at oprette dit portfolio i Word og derefter gemme det som en pdf-fil. Derefter kan du vedhæfte den til dine ansøgninger. Fordelen ved denne metode er, at du ikke behøver at lave en hel hjemmeside.
Selv om det er ret enkelt at lave en hjemmeside med platforme som WordPress, er det stadig ikke for alle. Desuden koster det penge hver måned at "hoste" en hjemmeside. Og det har du måske ikke lyst til. En offline portfolio i form af en PDF-fil er gratis, og du kan altid ændre og designe den, som du vil.
Til hvilke stillinger er et portfolio-cv brugbart?
I nogle stillinger er brugen af et (online) portfolio mere udbredt end i andre stillinger. Du kan for eksempel forestille dig, at grafiske designere eller video-redaktører oftere ønsker at vise deres arbejde gennem et portfolio end en revisor eller advokat. I følgende funktioner kan et CV-portfolio være relevant:
- Skuespillere
- Modeller
- Grafiske designere
- Kreative stillinger
- Kunstnere
I et portfolio kan du så dele fotos eller billeder af dit arbejde. Det er også almindeligt at fremhæve særlige eller unikke projekter eller at gøre opmærksom på personlige projekter eller hobbyer. Det hjælper arbejdsgiveren med at få et bedre billede af ansøgeren og vedkommendes personlighed.
Konklusion og afsluttende tips
Til sidst vil vi gerne give et par nyttige tips:
- Brug online eksempler: Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken. Søg på nettet efter eksempler, du kan lide, og sæt så dit eget præg på dem.
- Hold det kortfattet: Der er en grund til, at dit CV højst bør fylde 2 sider. Også med dit portfolio bør du holde dig til det væsentlige. Det betyder, at du ikke skal dele alt dit arbejde, men kun det arbejde, du er mest stolt af. Det er sådan, du undgår at miste læserens eller seerens interesse.
- Vis variation: Et mangfoldigt portfolio viser, at du er alsidig og derfor bredt anvendelig. Praktisk, for det er ofte præcis, hvad arbejdsgivere leder efter.
- Spørg om feedback: Når du først har lavet dit portfolio, kan det aldrig skade at dele den med dit LinkedIn-netværk for at få noget feedback. Du kan eventuelt tilføje dit portfolio til din LinkedIn-profil, så den er direkte tilgængelig for besøgende på din profil til at se.
Overgå dine konkurrenter med et perfekt CV. Få tips fra rigtige karriereeksperter, og øg dine chancer for at få et job.