Hvad er et CV? [Inklusive 3 eksempler og skrivetips]

Author Joost Buitenhof
Skrevet af: Joost Buitenhof
Hvad er et CV? [Inklusive 3 eksempler og skrivetips]

CV står for Curriculum Vitae. Det er latin og betyder "livsforløb". Et CV er derfor en kort opsummering af dit professionelle liv. På en til to sider giver du et overblik over de mest relevante ting som f.eks. dine oplysninger, erhvervserfaring, uddannelse og kompetencer. Det er dit visitkort til en arbejdsgiver.

Hvornår har man brug for et CV? Hvordan ser et godt CV ud, og hvordan laver man et? Det og meget mere kan du læse om i dette blogindlæg.

Hvornår har man brug for et CV?

Om du bliver indkaldt til en jobsamtale afhænger i høj grad af, hvor godt dit CV er.

Derfor har du helt sikkert brug for et CV, når du søger job, men der er også andre situationer, hvor du har brug for et CV:

  • Når du ansøger om et job (uopfordrede ansøgninger, målrettede ansøgninger osv.).
  • Når du registrerer dig hos et rekrutteringsbureau eller andre rekrutterings- og udvælgelsesbureauer.
  • Hvis du vil tilmelde dig et betalt uddannelsesprogram, har du ofte også brug for et CV.
  • Næsten alle jobportaler giver dig mulighed for at uploade dit CV, så du kan blive fundet af arbejdsgivere.
  • Når du søger via en jobportal, kan du ofte vedhæfte dit CV og din ansøgning til e-mailen via en formular.

Hvad indeholder et CV?

Dit CV er et stærkt marketingværktøj.

Du bruger det til at få en fod indenfor hos arbejdsgivere.

Faktisk sælger du din viden og erfaring (din merværdi) til potentielle arbejdsgivere.

I et CV skal du derfor sørge for at præsentere din viden og erfaring på en stærk måde for at overbevise arbejdsgiverne om, at du er den kandidat, de leder efter.

Sørg for mindst at inkludere følgende dele i dit CV:

  • Personlige oplysninger
  • En beskrivelse af dig selv
  • Erhvervserfaring
  • Uddannelser
  • Færdigheder

OI: Hvad skal der ikke være i et CV

Derudover er der mange 'ekstra' dele, du kan tilføje.

Ekstra dele for at skille sig ud

Ovenstående dele forventes af de rekrutteringsansvarlige i stort set alle CV'er.

Ved at tilføje ekstra dele til dit CV kan du dog faktisk skille dig ud fra mængden af ansøgere.

CV'et er i forvejen et ret "kedeligt" og formelt dokument.

Hobbyer og interesser, frivilligt arbejde og et godt foto på dit CV ses altid som en god tilføjelse, da det viser lidt mere af din personlighed.

Ekstra dele, du kan tilføje, er:

  • Et billede: Vælg et professionelt billede, der er aktuelt og hvor du kigger direkte ind i kameraet.
  • En titel eller et mål: En titel eller et mål kan gøre indtryk på arbejdsgivere. I et par sætninger fremhæver du, hvad dine ambitioner og mål er indenfor den stilling, du søger.
  • Praktikforløb: Nævn praktikforløb, hvis du ikke har meget erhvervserfaring, eller hvis praktikken er meget relevant for stillingen. Lav eventuelt et separat punkt for det.
  • Kurser: Har du fulgt relevante kurser og opnået certifikater? Inkluder disse i dit CV, så du præsenterer dig selv som en fuldgyldig og alsidig kandidat.
  • Hobbyer og interesser: Vis lidt mere af din personlighed og vær specifik. I stedet for en hobby 'Læsning', skriv: 'Læser (helst historiske romaner)'.
  • Sprog: En arbejdsgiver er altid interesseret i, hvilke sprog du taler. Det kan derfor aldrig skade at nævne dette.
  • Frivilligt arbejde: Har du udført frivilligt arbejde? Frivilligt arbejde siger noget om dig som person. Du har ikke noget imod at smøge ærmerne op.
  • Publikationer: Er du tekstforfatter eller har du udgivet videnskabelige publikationer? Disse kan du (hvis relevant) også inkludere i dit CV.
  • Referencer: Referencer medtages normalt kun, hvis der bliver spurgt efter dem. Du kan eventuelt skrive "Referencer kan fremsendes" i dit CV.

Husk dog kun at medtage dele, der rent faktisk tilfører værdi til dit CV. Som tommelfingerregel skal du huske, at alt i dit CV skal være relevant for den stilling, du søger. Lad være med at tilføje dele ene og alene for at få mere tekst på dit CV.

Forskellige typer af CV'er

Der er tre forskellige 'typer' af CV'er. Hvilken der er det bedste valg for dig, afhænger af, hvor du er i din karriere lige nu.

  • Kronologisk CV: Denne type CV bruges af langt de fleste ansøgere. Det er det bedste CV-format, hvis du allerede har et par års relevant erhvervserfaring, der matcher den ønskede stilling. Din nuværende stilling vil passe bedst til den stilling, du søger. Start øverst med dit seneste job og gå tilbage til din sidste stilling. Husk, at du kun skal nævne relevant erhvervserfaring.
  • Kompetence CV: Perfekt til ansøgere, der gerne vil skifte karriere, ikke har relevant erhvervserfaring, ofte skifter job, eller hvis der er huller i ens CV. Et kompetence-CV flytter fokus til de nødvendige færdigheder, kompetencer og kvaliteter, der er nødvendige for den stilling, der søges. Det er op til ansøgeren at vise disse færdigheder og kompetencer til den ansøgte stilling gennem praktiske situationer og erfaringer i CV'et.
  • Kombineret CV: Et kombineret CV kombinerer aspekter af det kronologiske CV og kompetence-CV'et. I et kompetence-CV nævner du normalt ikke erhvervserfaring i form af en tidslinje, men det gør du i et kombineret CV. Så ud over at fremhæve de færdigheder, der er nødvendige for den stilling, du søger, tilføjer du også din tidligere erhvervserfaring.

OI: Kronologisk CV

Hvordan ser et CV ud?

Hvordan et CV ser ud, afhænger også af den CV-struktur, du vælger. Af samme grund vil et kronologisk CV se lidt anderledes ud end et kompetence-CV.

Uanset om man vælger den ene eller den anden struktur, inddeles designet ofte i 4 kategorier. For eksempel vil du ofte se CV-eksempler designet med en professionel, moderne, kreativ eller enkel skabelon. De har alle én ting til fælles, og det er, at de alle er meget klare og lette at læse.

Det skyldes, at en rekrutteringsansvarlig skal være i stand til at finde de vigtige oplysninger i CV'et meget hurtigt. I gennemsnit ser en rekrutteringsansvarlig på et CV i omkring 10 sekunder og træffer derefter en første beslutning om, hvorvidt kandidaten er egnet eller ej.

Det er også værd at overveje, hvilken stil du vil gå efter. Her er det vigtigt, at den matcher den stilling, du søger. En advokat vil måske bruge en mere klassisk eller professionel skabelon, mens en videoredaktør måske er bedre tjent med et kreativt CV.

Eksempel på et moderne CV:

[foto]

Rediger dette CV

Eksempel på et kreativt CV:

[foto]

Rediger dette CV

OI: Sådan laver du et CV

Tilpas CV'et til jobopslaget

For at øge dine chancer for at komme til samtale er det klogt at tilpasse dit CV til jobopslaget.

Ofte laver jobsøgere ét CV, som de bruger til hver eneste ansøgning. Det er virkelig forældet og kan føre til, at du ikke bliver indkaldt til nogen jobsamtale.

Hvis du virkelig er seriøs og vil have dit drømmejob, skal du tilpasse dit CV til hver enkelt ansøgning.

Hver virksomhed har forskellige ønsker og behov til en bestemt stilling.

Hvor finder man disse ønsker og behov hos en arbejdsgiver?

Præcis—i jobopslaget.

Så læs det grundigt igennem, og prøv at finde ud af, hvad virksomheden helt præcist leder efter.

  • Hvilke færdigheder skal du have?
  • Hvilken erfaring anser de for vigtig?
  • Hvad sætter de pris på?

Prøv at understrege og fremhæve disse ting i dit CV.

Konklusion

Et CV er et kort dokument på en til to sider, som du bruger til at søge job. Det indeholder alle de relevante oplysninger for din karriere, f.eks. dine personlige oplysninger og beskrivelser af din tidligere erfaring, herunder din uddannelse. Det bruges af potentielle arbejdsgivere til at vurdere, hvor godt du vil klare dig i en bestemt stilling. Hvis du har skrevet et overbevisende CV, vil du blive indkaldt til en samtale.

Hvis du synes, det er svært at skrive et helt CV selv, kan det være værd at overveje at bruge en CV bygger. Den guider dig gennem alle de nødvendige trin. Derefter har du på ingen tid et perfekt CV, som vil imponere arbejdsgiverne.

Lav et perfekt CV i 3 trin

Overgå dine konkurrenter med et perfekt CV. Få tips fra rigtige karriereeksperter, og øg dine chancer for at få et job.

author avatar
Skrevet af
Joost Buitenhof
Joost startede sin karriere i rekrutteringsverdenen allerede under sine studier i erhvervsøkonomi med et deltidsjob som rekrutteringsmedarbejder. Denne rolle udviklede sig til en karriere, hvor han havde flere stillinger inden for rekruttering og til sidst blev rekrutteringsleder. Med tiden voksede hans ønske om nye udfordringer dog. Nu bruger han sin ekspertise til at skrive og anmelde tekster, en spændende ny drejning i hans professionelle udvikling.

Fortsæt med at læse