Sådan laver du et brutto-CV (+ nyttige eksempler)
Når du sender et CV, er det vigtigt at tilpasse dit CV til den stilling og organisation, du sender det til. Vil det sige, at man skal skrive og opbygge sit CV fra bunden, hver gang man søger et job? Nej, selvfølgelig ikke. Det ville være meget tidskrævende og også unødvendigt. Det er meget smartere at lave et brutto-CV og arbejde ud fra det. Læs nedenfor, hvordan du bedst gør det.
Hvad er et brutto-CV?
I et brutto-CV indeholder alle oplysninger om dig i form af dine personlige oplysninger, profiltekst, erhvervserfaring, uddannelse, færdigheder og andre yderligere afsnit. Alle disse oplysninger kan være relevante for en potentiel jobansøgning. Ideen er at have et solidt fundament, som du kun behøver at fjerne og optimere oplysninger fra, når du søger et job igen, i stedet for at skulle lave et helt nyt CV hver gang.
Hvorfor lave et brutto-CV?
Som nævnt indeholder et brutto-CV alle oplysninger om dig. Når du har fundet et interessant job og skal til at søge det, skal du arbejde med dit brutto-CV og sørge for, at det matcher jobannoncen og organisationen. Da du allerede har alle oplysningerne i dit brutto-CV, behøver du kun at fjerne visse ting og foretage nogle få rettelser. På den måde behøver du ikke at starte fra bunden hver gang, men har en base at arbejde ud fra.
Et eksempel:
Det kan være, at dit nuværende job nævner en "webudvikler", mens jobannoncen leder efter en "programmør". I dit brutto-CV erstatter du ordet "programmør" med "webudvikler".
Et brutto-CV kan bestemt være nyttigt, hvis du ikke har været på jobmarkedet længe og stadig søger efter, hvilken stilling der ville passe godt til dig. Med små justeringer kan du gøre dit brutto-CV egnet til stillingen.
Selv hvis du er ved at skifte karriere eller har været på arbejdsmarkedet i længere tid, kan du sagtens bruge et brutto-CV. Der har sikkert været opgaver og ansvarsområder i din karriere, som du så kan koble sammen med nøgleord fra stillingen.
Med et brutto-CV sparer du tid og sikrer, at du virkelig kan gøre dit CV specifikt til en bestemt stilling.
Hvordan opretter du et brutto-CV?
Et brutto-CV indeholder som tidligere nævnt alle oplysninger om dig selv. Det er først, når du rent faktisk søger jobbet, at du fjerner de ting, der ikke er relevante. Nedenfor beskriver vi for hvert afsnit, hvad du skal have med i dit brutto-CV.
1. Personlige oplysninger
Med personlige oplysninger mener vi følgende:
- Fornavn og efternavn
- Adresse
- Telefonnummer
- Emailadresse
- Fødselsdato
- Links til sociale medier, såsom en LinkedIn-side.
2. Profilbillede
Tilføj et professionelt profilbillede til dit brutto-CV. Hvis du tager det selv, skal du være opmærksom på følgende:
- Sørg for en hvid baggrund uden malerier osv.
- Tag professionelt tøj på.
- Sørg for korrekt lys.
- Kig ind i kameraet og smil.
3. Profiltekst
I dette afsnit skriver du en generel profiltekst om dig selv. I en profiltekst beskriver du i korte træk dig selv. Hvad kan du bidrage med, hvad er dine styrker, og hvad er dine ambitioner? Det er en meget kort præsentation af dig selv. Når du skriver en generel profil, skal du huske på følgende:
- Skriv i første person, så "jeg"-formen.
- Sørg for, at din personlige profil er højst 5 sætninger lang.
- Spørg familie, venner eller (tidligere) kollegaer, hvad der kendetegner dig som person, og tag dette med i din profil.
Eksempel på generel personlig profil:
4. Erhvervserfaring
I dit brutto-CV skal du liste al din erhvervserfaring, herunder alle opgaver og ansvarsområder. Her er nogle tips:
- Brug punktopstillinger for at holde det overskueligt.
- Gør dine opgaver og pligter håndgribelige ved at nævne tal, cifre og procenter.
For hver erhvervserfaring skal du angive følgende:
- Din jobtitel
- Din arbejdsgivers navn
- Arbejdssted
- Start- og slutdato (måned og år)
- En beskrivelse
Især beskrivelsen vil kræve meget af din tid. Det er også overbevisende og stærkt, hvis du kan koble visse resultater til dine arbejdsopgaver:
5. Uddannelser
I dette afsnit skal du liste alle de uddannelser, du nogensinde har taget. Gør disse uddannelser så specifikke som muligt: tilføj årstal, angiv studieretninger, specialiseringer og hvad din afhandling handlede om.
6. Færdigheder
I dit brutto-CV skal du skrive en liste over de færdigheder, du besidder. Vær så fyldestgørende som muligt. Hver færdighed, du har, tilføjer du. Her kan du skelne mellem hårde og bløde færdigheder.
Hårde færdigheder er specifikke kompetencer og viden, der er nødvendig for at udfylde en funktion. Det er færdigheder, der kan læres. Et eksempel på dette er viden om specifik software.
Bløde færdigheder er personlige, følelsesmæssige, sociale og intellektuelle færdigheder. Disse færdigheder er meget mindre målbare end de hårde færdigheder. Eksempler på bløde færdigheder er samarbejde og problemløsning.
7. Andre ting
De andre ting på et CV giver et bedre billede af den person, der står bag CV'et. I brutto-CV'et inkluderer du så mange som mulige af disse. Ved andre ting skal du tænke på:
- Fritidsinteresser
- Praktik
- Sprog
- Kørekort
- Kurser
- Certifikater
- Frivilligt arbejde
- Personlig blog
- Egen hjemmeside
- YouTube kanal
8. Vælg formen på dit cv
I de fleste tilfælde skrives et cv i omvendt kronologisk rækkefølge (kronologisk cv), hvor din sidste arbejdsgiver er angivet øverst. Der er dog nogle andre former, du kan overveje:
Som navnet antyder, er uddannelser og arbejdserfaring i et kronologisk cv anført i kronologisk rækkefølge (startende med det nyeste). Denne type cv er den mest anvendte.
- Kompetence cv
I kompetence cv'et er fokuset mindre på erhvervserfaring, men mere på de færdigheder, kompetencer og kvaliteter, en person besidder. Dette cv kan være nyttigt, hvis du ønsker at skifte karriere, har et hul i dit cv, eller hvis du har haft mange forskellige opgaver, f.eks. som freelancer.
Det er godt at fordybe sig i de forskellige former for at vurdere, hvad der er mest passende for dig.
Hvordan bruger du brutto-CV'et?
Når du har fulgt alle ovenstående trin, har du nu et flot brutto-CV foran dig. Det er vigtigt, at du opdaterer dit CV regelmæssigt. Hvis du tilføjer certifikater, færdigheder, projekter osv, så sørg for at opdatere det i dit brutto-CV.
Hvad nu?
Hvis du skulle falde over et spændende jobopslag, som du gerne vil søge, kan du finde dit brutto-CV frem. Sørg for at gemme det under et andet navn først (så du ikke mister hele dit brutto-CV), og gå i gang. Fjern erfaring, der ikke er relevant for stillingen, nævn nøgleord, der optræder i jobannoncen, og slet alle oplysninger, der ikke er relevante. Du bliver uden tvivl nødt til at redigere her og der, men hvis du gør det rigtigt, vil det spare dig for en masse tid, fordi du allerede har alle oplysningerne ved hånden. Det eneste, du skal gøre, er at personliggøre og optimere dit CV til den specifikke stilling, du søger.
Det er nok overflødigt at sige, at du aldrig bare kan sende et brutto-CV til en rekrutteringsmedarbejder eller potentiel arbejdsgiver. Brutto-CV'et er tiltænkt at hjælpe dig som en guide til at lave et specifikt cv til en stilling.
Konklusion
- Et brutto-CV er et meget detaljeret CV med alle oplysninger om din professionelle karriere. Det giver dig mulighed for at lave et professionelt CV hurtigt og nemt.
- Et brutto-CV kan tage tid at lave, men det vil spare dig for meget tid i fremtiden. Det skyldes, at du for hver ansøgning hurtigt kan oprette et tilpasset CV ved kun at fjerne oplysninger, der ikke er relevante for det job, du søger.
Overgå dine konkurrenter med et perfekt CV. Få tips fra rigtige karriereeksperter, og øg dine chancer for at få et job.